Terapia pedagogiczna
Gdy nauka staje się wyzwaniem – wspieramy dzieci w pokonywaniu trudności
Twoje dziecko z radością rozpoczęło szkołę, ale szybko pojawiły się łzy i frustracja? Mimo starań ma trudności z czytaniem, pisaniem czy liczeniem?
To wcale nie musi oznaczać lenistwa! Często takie objawy to wynik specyficznych trudności w uczeniu się, które można skutecznie zdiagnozować i wspierać poprzez odpowiednią terapię.
W Śląskim Centrum Rozwoju Dziecka oferujemy profesjonalną diagnozę i terapię pedagogiczną, dostosowaną do potrzeb każdego dziecka. Pomagamy odzyskać radość z nauki i wzmocnić wiarę we własne możliwości.
Czym jest terapia pedagogiczna?
Terapia pedagogiczna to specjalistyczna forma pomocy edukacyjnej, której celem jest wspieranie dzieci w przezwyciężaniu trudności szkolnych i rozwojowych. Dobrze prowadzona terapia zapobiega dalszym problemom, takim jak:
- niepowodzenia szkolne,
- obniżone poczucie własnej wartości,
- wycofanie społeczne,
- zaburzenia emocjonalne i lęk przed szkołą.
Specyficzne trudności w uczeniu się – na czym polegają?
Specyficzne trudności w uczeniu się to problemy edukacyjne nieadekwatne do poziomu inteligencji, wieku i rozwoju dziecka. Najczęściej spotykane to:
- Dysleksja – trudności w nauce czytania, mylenie liter, przekręcanie wyrazów
- Dysortografia – trudności z prawidłową pisownią mimo znajomości zasad
- Dysgrafia – nieczytelne, chaotyczne pismo
- Dyskalkulia – trudności z opanowaniem podstaw matematyki
Kiedy warto skonsultować się z terapeutą pedagogicznym?
Na terapię pedagogiczną warto zgłosić się, gdy dziecko:
- wyraźnie odbiega poziomem nauki od rówieśników,
- niechętnie chodzi do szkoły, zniechęca się po niepowodzeniach,
- ma trudności w czytaniu, pisaniu, liczeniu,
- myli litery, zapisuje je w lustrzanym odbiciu,
- pisze od prawej do lewej, przekręca wyrazy,
- nie potrafi zapamiętać prostych informacji,
- ma trudności z koncentracją i organizacją pracy.
Szybkie rozpoznanie problemu to klucz do skutecznego wsparcia. Niezauważone trudności mogą się pogłębiać i prowadzić do jeszcze większych wyzwań edukacyjnych i emocjonalnych.
Jak wygląda diagnoza?
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się to proces interdyscyplinarny. Może w niego zaangażować się:
- pedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- a w niektórych przypadkach również psychiatra lub neurolog.
Diagnozy dokonuje się zwykle w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a jej wyniki są podstawą do wdrożenia terapii oraz objęcia dziecka odpowiednim wsparciem w szkole.
Terapia nie tylko dla dzieci z dysleksją
Terapia pedagogiczna jest skierowana nie tylko do dzieci z rozpoznaną dysleksją, dysgrafią czy dyskalkulią. Pomagamy także dzieciom z:
- zaburzeniami koncentracji,
- trudnościami w zapamiętywaniu i przetwarzaniu informacji,
- opóźnionym tempem uczenia się,
- problemami w zakresie motoryki i grafomotoryki,
- trudnościami z orientacją przestrzenną,
- zaburzoną lateralizacją (np. nieustalona dominacja ręki).
Na czym polega terapia pedagogiczna?
Zajęcia terapeutyczne mają formę zajęć korekcyjno–kompensacyjnych. Ich celem jest:
- uzupełnienie braków edukacyjnych,
- rozwijanie mocnych stron dziecka,
- wyrównanie szans edukacyjnych,
- odbudowanie motywacji do nauki.
Terapia jest dobierana indywidualnie, w oparciu o potrzeby dziecka i wyniki diagnozy. Podczas spotkań terapeuta:
- stopniuje poziom trudności,
- pracuje nad konkretnymi umiejętnościami,
- motywuje dziecko i wspiera jego emocje,
- w razie potrzeby wprowadza elementy relaksacji i zabawy.
Twoje dziecko nie musi być „idealnym uczniem”, żeby odnieść sukces
📍 Śląskie Centrum Rozwoju Dziecka to miejsce, w którym dziecko uczy się nie tylko jak pisać i liczyć – ale także jak wierzyć w siebie. Wspieramy je w rozwoju umiejętności, które zaprocentują na całe życie.