Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna

Gdy nauka staje się wyzwaniem – wspieramy dzieci w pokonywaniu trudności

Twoje dziecko z radością rozpoczęło szkołę, ale szybko pojawiły się łzy i frustracja? Mimo starań ma trudności z czytaniem, pisaniem czy liczeniem?
To wcale nie musi oznaczać lenistwa! Często takie objawy to wynik specyficznych trudności w uczeniu się, które można skutecznie zdiagnozować i wspierać poprzez odpowiednią terapię.

W Śląskim Centrum Rozwoju Dziecka oferujemy profesjonalną diagnozę i terapię pedagogiczną, dostosowaną do potrzeb każdego dziecka. Pomagamy odzyskać radość z nauki i wzmocnić wiarę we własne możliwości.

Czym jest terapia pedagogiczna?

Terapia pedagogiczna to specjalistyczna forma pomocy edukacyjnej, której celem jest wspieranie dzieci w przezwyciężaniu trudności szkolnych i rozwojowych. Dobrze prowadzona terapia zapobiega dalszym problemom, takim jak:

  • niepowodzenia szkolne,
  • obniżone poczucie własnej wartości,
  • wycofanie społeczne,
  • zaburzenia emocjonalne i lęk przed szkołą.

Specyficzne trudności w uczeniu się – na czym polegają?

Specyficzne trudności w uczeniu się to problemy edukacyjne nieadekwatne do poziomu inteligencji, wieku i rozwoju dziecka. Najczęściej spotykane to:

  • Dysleksja – trudności w nauce czytania, mylenie liter, przekręcanie wyrazów
  • Dysortografia – trudności z prawidłową pisownią mimo znajomości zasad
  • Dysgrafia – nieczytelne, chaotyczne pismo
  • Dyskalkulia – trudności z opanowaniem podstaw matematyki

Kiedy warto skonsultować się z terapeutą pedagogicznym?

Na terapię pedagogiczną warto zgłosić się, gdy dziecko:

  • wyraźnie odbiega poziomem nauki od rówieśników,
  • niechętnie chodzi do szkoły, zniechęca się po niepowodzeniach,
  • ma trudności w czytaniu, pisaniu, liczeniu,
  • myli litery, zapisuje je w lustrzanym odbiciu,
  • pisze od prawej do lewej, przekręca wyrazy,
  • nie potrafi zapamiętać prostych informacji,
  • ma trudności z koncentracją i organizacją pracy.

Szybkie rozpoznanie problemu to klucz do skutecznego wsparcia. Niezauważone trudności mogą się pogłębiać i prowadzić do jeszcze większych wyzwań edukacyjnych i emocjonalnych.

Jak wygląda diagnoza?

Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się to proces interdyscyplinarny. Może w niego zaangażować się:

  • pedagog,
  • psycholog,
  • logopeda,
  • a w niektórych przypadkach również psychiatra lub neurolog.

Diagnozy dokonuje się zwykle w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a jej wyniki są podstawą do wdrożenia terapii oraz objęcia dziecka odpowiednim wsparciem w szkole.

Terapia nie tylko dla dzieci z dysleksją

Terapia pedagogiczna jest skierowana nie tylko do dzieci z rozpoznaną dysleksją, dysgrafią czy dyskalkulią. Pomagamy także dzieciom z:

  • zaburzeniami koncentracji,
  • trudnościami w zapamiętywaniu i przetwarzaniu informacji,
  • opóźnionym tempem uczenia się,
  • problemami w zakresie motoryki i grafomotoryki,
  • trudnościami z orientacją przestrzenną,
  • zaburzoną lateralizacją (np. nieustalona dominacja ręki).

Na czym polega terapia pedagogiczna?

Zajęcia terapeutyczne mają formę zajęć korekcyjno–kompensacyjnych. Ich celem jest:

  • uzupełnienie braków edukacyjnych,
  • rozwijanie mocnych stron dziecka,
  • wyrównanie szans edukacyjnych,
  • odbudowanie motywacji do nauki.

Terapia jest dobierana indywidualnie, w oparciu o potrzeby dziecka i wyniki diagnozy. Podczas spotkań terapeuta:

  • stopniuje poziom trudności,
  • pracuje nad konkretnymi umiejętnościami,
  • motywuje dziecko i wspiera jego emocje,
  • w razie potrzeby wprowadza elementy relaksacji i zabawy.

Twoje dziecko nie musi być „idealnym uczniem”, żeby odnieść sukces

📍 Śląskie Centrum Rozwoju Dziecka to miejsce, w którym dziecko uczy się nie tylko jak pisać i liczyć – ale także jak wierzyć w siebie. Wspieramy je w rozwoju umiejętności, które zaprocentują na całe życie.